سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

سال 1386 مبارک

سال نو مبارک

یا مقلب القلوب و الابصار

                   یا مدبر اللیل والنهار

                                   یا محول الحول والاحوال

                                                      حول حالنا الی احسن الحال

«آغاز سال ۱۳۸۶ و تقارن فرخنده آن با حلول ماه ربیع الاول

(ماه ولادت پیامبر عظیم الشان ص) بر همگان مبارک باد»

السلام علیک یا رسول الله(ص)

 

فرا رسیدن سالگرد رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد (ص) و فرزندانش حضرت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت امام رضا (ع) تسلیت باد.

فیلم 300: توهین به ایرانیان

اکران فیلم 300 در روزهای اخیر در آمریکا، مباحث بسیاری بین ایرانیان در جهان ایجاد کرده است.

300

 

این فیلم توهینی به ایران و تاریخ ایران است و علیه آن طومار اینترنتی و یا بمب گوگلی (سایتی که با لینک دادن به آن رتبه اش در گوگل بالا می آید و اعتراضی علیه این فیلم است) تهیه شده است. این فیلم از روی کتاب مصوری نوشته فرانک میلر به همین نام توسط شرکت "برادران وارنر" ساخته شده است.

داستان فیلم نبرد سپاه دهها هزار نفری خشایار شاه با 300 نفر اسپارتی است. در این نبرد که حدود سه روز به طول می انجامد ارتش امپراتوری هخامنشی در برابر 300 رزم آور اسپارتی در یک تنگه در نزدیکی آتن متوقف شد و تنها زمانی توانست آنها را شکست بدهد که در اثر خیانت یک یونانی راه دیگری برای دور زدن آنها و محاصره اسپارتی ها یافت. ایرانی ها در این فیلم به شکل موجوداتی کریه، وحشی و تهوع آور نشان داده شدند.

عکس روز!

روان اتکینسون-مستر بین

روان آتکینسون، بازیگر مستر بین برای معرفی فیلم تازه اش "تعطیلات مستر بین" به سیدنی، در استرالیا رفته است.

متاسفم! اگر دو سفر دیگر با رسول می‌رفتیم ...

اکبر نبوی: فیلمم درباره‌ی ملاقلی‌پور یک‌ساعته می‌شود

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: فرهنگ و هنر - سینما

اکبر نبوی که از سال 82 مشغول ساخت مستندی درباره "رسول ملاقلی‌پور" است، اظهار تاسف کرد از اینکه دو سفر دیگر باید به‌همراه او به اردبیل و شمال ایران می‌رفتند تا تصاویری بر مبنای فیلمنامه‌ گرفته شود، اما اجل مهلت نداد.

این منتقد و یکی از نزدیکان ملاقلی‌پور در ادامه‌ی گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا، اظهار کرد: در صحنه‌هایی کنار دریا قرار بود با هم حرف بزنیم و در دامنه سبلان و کوه معروف حیدربابا هم می‌خواستم، «رسول» حیدر بابا را بخواند تا صدایش را به مرحوم حیدر بابا دیزالو کنم، اما نشد؛ حالا تنها از مجموعه تصاویری که تهیه‌ کرده‌ام، فیلم یک ساعته‌ی خوبی درخواهد آمد.

او اضافه کرد: از سال 82 سفرهای زیادی با رسول رفتم و از او تصویر گرفتم. تصاویر زیادی هم از فیلم «میم مثل مادر» از نوشتن فیلمنامه و دورخوانی آن گرفته تا فیلمبرداری و نمایش آن موجود است که آنها را تدوین خواهم کرد.

اکبر نبوی معتقد است: رسول ملاقلی پور پایه‌گذار موارد مهمی در سینما بود و عرصه هنر به او مدیون است.

این منتقد با بیان اینکه ملاقلی‌پور پایه‌گذار جدی سینمای دفاع مقدس و سینمای اجتماعی این ژانر بود، گفت: شاید اگر کسی غیر از او بود، به‌خاطر این کارهای بزرگی که انجام داده بود به خودش مغرور می‌شد، اما با تمام وجودش همان بچه لب خط بود و همیشه با افتخار این را می‌گفت.

وی افزود: آنهایی که قبل از انقلاب رسول را می‌شناسند و تا این اواخر هم می‌دیدنش می‌توانند، گواهی می‌دهند که رسول سال 56 به لحاظ سلوکش با مردم و نداشتن غرور و تکبر که تقریبا جزو عادات خانواده‌ی هنر است، با رسول سال 85 هیچ فرقی نمی‌کرد، با توجه به اینکه او کارهای بسیار بزرگی انجام داده بود.

نبوی فیلم‌های «سفر به چزابه»، «پرواز در شب» و «میم مثل مادر» را جزو ماندگارترین فیلم‌های دفاع مقدس برشمرده و عنوان کرد: او یکی از پیشروهای جدی سینمای اجتماعی کشور نیز هست که با ساخت «مجنون»، «خسوف» و «پناهنده» نشان داد یک هنرمند واقعی چقدر جلوتر از زمانه خودش رخدادها را می‌بیند و چقدر در نقد اجتماعی با شجاعت رفتار می‌کند.

وی گفت: او اصلا تکنسین نبود و ما در سینمای امروز کشورمان تکنسین کم نداریم، هنرمند کم داریم و یکی از انگشت‌شماران هنرمند کشور رسول ملاقلی پور بود.

نبوی یکی از مهمترین ویژگی‌های ملاقلی‌پور را صداقت او دانست و اظهار داشت: همیشه باطن او دم دستش بود و از کسی پنهان نمی‌کرد. اگر از کسی دلگیری داشت جلویش که منافقانه احساس محبت نمی‌کرد و به کسی هم اگر ابراز محبت می‌کرد، معلوم بود از ته دلش است.

وی با بیان اینکه رسول به شکل غریزی هنرمند بود، ادامه داد: او در سینما زندگی می‌کرد و شاید بخشی از آن چیزی که باعث شد درک نشود همین بود. او با معادلات رایج خیلی همراهی نداشت و با خودش زندگی می‌کرد، با همه علایقش و سینما وهنر در ذات او بود.

این مستندساز اظهار داشت: خیلی‌ها نمی‌دانند رسول یک قصه‌نویس بسیار خوبی هم بود و بارها از او خواستم تا آنها را چاپ کند اما زیر بار نرفت.

نبوی مهمترین ویژگی آثار ملاقلی‌پور را جان‌دار بودن آنها برشمرد و گفت: اگر به لحاظ تکنیکی هم به این فیلمها ایراد وارد کنیم، اما نمی‌توانیم منکر شویم که ویژگی‌های خوبی هم دارند چون با تمام وجودش کار می‌کرد و اگر جایی تکنیک به میدان می‌آمد تا او را از دلش جدا کند با احترام تکنیک را کنار می‌گذاشت و به دلش می‌پرداخت گرچه با تکنیک هم هیچ موقع سر ستیز نداشت.

وی در پایان با ابراز تاسف از درگذشت این فیلمساز گفت: ظاهرا دعای دوستان شهید رسول مستجاب شد و او را با خود بردند و امیدوارم خدا او را با سالار شهیدان محشور کند.

ملاقلی‌پور آذر 83 بود که نامه‌ی «خداحافظ سینما» را به ایسنا داد

این بار رسول ملا قلی پور

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: فرهنگ و هنر - سینما

« چه حاصل از اینکه کی بودم و چه‌ کردم؟ منتی هم نیست و صد البته که طلبکار هم نیستم حرف من بماند با تاریخ.»

رسول ملاقلی‌پور آذر ماه 83 بود که نامه‌ی را با تیتر «خداحافظ سینما» در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گذاشت که علاوه بر جملات بالا افزوده بود:«روزگاری نه چندان دور به گوشه‌ای از این دیار عشق و میراث تعرضی شده بود. جوانانی بودند، مردانی بزرگ، زمینی بودند و روحشان آسمانی، دوربین عکاسی و سوپرهشت من شرمنده بود از معرفتشان. هر چند کوتاه ولی مردانه زیستن را دیدم و بی‌دلیل نیست که هر روز دورتر و تنهاتر شدم. جرم من ساختن «پرواز در شب» و دعوت «سفر به چزابه» برای دیدن «نجات‌یافتگان» و ملاقات با بانوی عشق خانم «هیوا» بود.

البته این جرم کمی نبود همزمان با نمایش تحقیرشان کردند و درگوشی و علنی نجوا کردند ، برو، فراموش کن، و این زمانه را آنطور که ما میگوییم ببین. از نگاه مجنون، «نسل سوخته» را نبین. در همان خوابگردی بمان تا خوابگرد را نسازی، مگر نمی‌بینی با «مزرعه پدری» این سرزمین پدریت چه می‌کنیم؟ اگر راه پیروزی فرهنگی عده‌ای در گرو این است که من دیگر فیلم نسازم، به همه دوستداران و ارزش پیشگان و همراهان این قافله مژده‌ می‌دهم که این پیروزی گوارای‌تان باد. رسول ملاقلی‌پور دیگر فیلمی نخواهد ساخت تا ...

زهی خجسته زمانی که یار باز آید بکام غمزدگان غمگسار بازآید

به پیش خیالش کشیدم ابلق چشم بدان امید که آن شهسوار باز آید

این نامه را ملاقلی‌پور زمانی نوشت که پیش از آن به حذف دو صحنه از فیلم «مزرعه پدری» اعتراض کرده بود و نتوانسته بود «خوابگرد» را بسازد.

اما او در اواخر سال 85 فیلم «میم‌مثل مادر» را ساخت و در میزگردی که چند ماه قبل همزمان با اکران میم مثل مادر در ایسنا برگزار شد، گفته بود: «از نسل ما گذشته است که نگاهی دیگر و متفاوت به جنگ ارائه کنیم که از جنس نگاه نسل امروز باشد. نسل ما قدرت ریسک و توانای ریسک را از دست داده‌ است، ولی اگر یک فرد جوان یک سینماگر جوان با استعداد پیدا شود، می‌تواند با خلاقیت‌های که دارد از ادبیات جنگ به بهترین شکل استفاده کند.

من همان آدم گذشته هستم اما محتاط‌ تر شده‌ام. یک واقعیت این است که ملاقلی پور در سینما سرکوب شد، نه از جانب ممیزی ارشاد بلکه متاسفانه از جانب منتقدین بی‌سواد این اتفاق افتاد. وقتی منتقدین بی‌سواد مواردی را به فیلم نسبت دادند طبیعتا مسوولین فرهنگی نسبت به کارهای من حساسیت پیدا کردند.

هر چه ساختم و نوشتم آنها فکر کردند منظورم مساله دیگری است. مثلا در دورانی که فیلمهای "سفر به چزابه" ، "نسل سوخته" و.... را ساختم بسیاری از این فیلم‌های من را برخی منتقدین بی‌سواد به مسخره گرفتند. ولی الان نقد همان آدمها را در رابطه با "میم مثل مادر" می‌خوانم و می‌بینم از آن فیلمهای قبلی‌ام همچون "نسل سوخته" و "هیوا" به عنون آثاری زیبا و شاعرانه یاد می‌کنند در حالیکه این فیلم‌ها را در زمان اکران قبول نداشتند.»

ملاقلی پور قرار بود «عصر روز دهم» را در ادامه‌ی ساخته‌های قبلی‌اش را درباره‌ی جنگ ابتدای سال 86 کلید بزند و چندی قبل نیز برای بازبینی لوکیشن به همراه منوچهر محمدی عازم عراق شد.

قرار بود پیش تولید این فیلم بزودی آغاز شود و حتی برخی عوامل مشخص شده‌ بودند اما ...

درگذشت رسول ملاقلی ‌پور

 

خبرگزاری فارس: کارگردان سینمای کشورمان ظهر امروز سه شنبه در نوشهر و بر اثر سکته مغزی درگذشت.

ابوالقاسم قاسمی متخصص اورژانس 115 نوشهر در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: مقارن ساعت 20/12 ظهر امروز به اورژانس 115 نوشهر خبر سکته یک شهروند داده شد که با مراجعه به محل متوجه شدیم این شخص رسول ملاقلی پور کارگردان سینمای کشور است.
وی گفت: ملاقلی پور که برای نگارش فیلمنامه جدیدترین پروژه سینمایی خود به منزل یکی از دوستان خود در نوشهر آمده بود دچار عارضه سکته مغزی شده و پیش از حضور تیم پزشکی در گذشته بود.
این پزشک متخصص گفت: ملاقلی پور سابقه دو بار سکته را نیز در پرونده پزشکی خود داشت و هم اینک پیکر وی در ساختمان 125 شهرداری نوشهر قرار دارد تا پس از انجام تشریفات پزشکی به تهران منتقل شود.
رسول ملاقلی پور از کارگردانان متعهد سینمای پس از انقلاب بود که آخرین ساخته وی «میم مثل مادر» تا چندی پیش بر پرده سینماهای کشور بود.

رسول ملاقلی‌پور فردا به آرامگاه ابدی می‌رود

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: فرهنگ و هنر - سینما

خانه سینما شامگاه ـ پانزدهم اسفند ماه ـ طی اطلاعیه‌ی درگذشت رسول ملاقلی‌پور را به اهالی سینما و خانواده‌ی وی تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در متن این اطلاعیه آمده است: کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران، صبح روز سه‌شنبه در آستانه‌ی سفر به کربلا معلی، به دیدار مولایش شتافت.

زنده‌یاد ملاقلی‌پور که در حال بازنویسی فیلمنامه‌ی فیلم آخر خود "عصر روز دهم" بود، براثر سکته‌ی قلبی، قلم بر زمین نهاد و صحیفه‌ی دل را به قلم فرشته‌ی مرگ سپرد.

خانه سینما، ضایعه جانسوز درگذشت این هنرمند ارجمند را به همه هنرمندان سینما و جامعه هنری کشور و به ویژه خانواده بزرگوار رسول ملاقی‌پور تسلیت و تعزیت می‌گوید.

بنا بر این گزارش، مراسم تشییع پیکر این فقید هنرمند روز پنج‌شنبه، هفدهم اسفندماه ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت انجام خواهد شد.

همچنین مراسم ختم آن مرحوم، روز شنبه نوزدهم اسفندماه، مصادف با اربعین حسینی سالار شهیدان، از ساعت 16 الی 17:30 در مسجد امیر واقع در خیابان کارگر شمالی، مقابل پمپ بنزین برگزار می‌شود.

همچنین شامگاه ـ 15 اسفند ماه ـ در پی درگذشت رسول ملاقلی‌پور هنرمندان و مسولین سینمایی پیام تسلیت دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درپی درگذشت رسول ملاقلی‌پور گفت: چه باید کرد که هر آغازی پایانی دارد و حقیقت مرگ قطعی است. ما به سوی او و او در انتظار ماست. مرگ دقیق‌ترین حقیقت و معنای زندگی است.

مهندس جعفری‌جلوه که عصر روز گذشته در مراسم بزرگداشت چهره پردازان سینمای ایران در فرهنگسرای هنر سخن می‌گفت، ضمن تسلیت درگذشت رسول ملاقلی‌پور کارگردان سینما گفت: امروز یکی از گل‌های سینمای ایران دار فانی را وداع گفت. رسول ملاقلی‌پور عزیز از میان ما رفت او از «نینوا» آغاز کرد و در یکی دو روز دیگر می‌رفت در آنجا تا آخرین اثرش را آغاز کند، تقدیر این گونه بود که در عین خوشنودی داشته‌هایمان سوگوار چنین از دست دادنی باشیم.

جعفری جلوه که سخنانش را با تبریک برگزاری مراسم گرامیداشت چهره‌پردازان سینمای ایران آغاز کرده بود، در پایان گفت: فاصله‌ی میان تبریک و تسلیت فاصله‌ی عمر ماست.

پیام تسلیت کانون تهیه‌کنندگان فیلم ایران درپی درگذشت ملاقلی‌پور: 

همچنین کانون تهیه‌کنندگان فیلم ایران نیز طی ارسال نمابری به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درگذشت رسول ملاقلی‌پور را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

هو الباقی

کانون تهیه‌کنندگان فیلم ایران با اندوه و افسوس فراوان درگذشت رسول ملاقلی‌پور فیلم‌ساز برجسته‌ی سینمای ایران راوی صادق و هنرمند حماسه‌ی دفاع مقدس را به جامعه‌ی سینمایی کشور و خانواده‌ی محترم او تسلیت می‌گویم.

امید که خدای مهربان به حرمت عشق و شوری که در دل داشت، این هجرت را برای او اول آرامش و آمرزش قرار دهد و سینماگران جوان ما در آموختن نکات مثبت منش و مرام این عزیز رفته کوشا و موفق باشند.

ملاقلی‌پور در آستانه‌ی پنجاه و دو سالگی به دلیل عارضه‌ی قلبی درگذشت.

تولید مجسمه اسکار

داستان ساخت یک مجسمه

کارگاهی در شیکاگو در حال ساخت مجسمه هایی است که در مراسم سینمایی اسکار به برندگان این جایزه اعطا شود. تمام مجسمه های اسکار 24 دوره گذشته را آناکلدو مدینا (عکس) ساخته است.

 

ساخت هر مجسمه حدود 40 ساعت کار می برد و شماره سریالی زیر هر کدام حک می شود.

 

هر سال 55 تا 60 مجسمه تحت تدابیر شدید امنیتی ساخته می شود.

 

اسکارها برای آبکاری در داخل ظرفی حاوی از مواد مذابی چون مس، نیکل، نقره و طلای 24 عیار فرو برده می شوند و سپس صیقل داده می شوند.

 

مجسمه ها مورد بازبینی قرار می گیرند و هر کدام که از استاندارد لازم برخوردار نباشد، از نو ساخته می شود.

 

مجسمه های اسکار از جنس آلیاژ بریتانیوم (مرکب از سرب، قلع و آنتی موان) و با روکش (از چپ) مس، نیکل، نقره و طلای 24 عیار. اندازه هر مجمسه اسکار 13.5 اینچ (حدود 33 سانتی متر) و وزن آن حدود 3.6 کیلوگرم است.