سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

سرانجام در کن

در مراسم اختتامیه کن فیلم فرانسوی 'کلاس درس' (The Class) به کارگردانی لورن کانته، جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن امسال را به خود اختصاص داد. رابرت دونیرو، بازیگر سرشناس آمریکایی، جایزه نخل طلایی را به لورن کانته اهدا کرد. کلاس درس، اولین فیلم فرانسوی است که از سال ۱۹۸۷ میلادی جایزه نخل طلایی را به خود اختصاص داده است. کم تر کسی انتظار داشت این فیلم که راجع به فضای آموزشی در فرانسه ساخته شده، برنده جایزه ای شود. فیلم کلاس درس داستان معلمی دلسوز و جدی که در دبیرستانی واقع در محله ای فقیر در پاریس کار می کند را به تصویر می کشد.

اکثر فیلم های بخش مسابقه جشنواره کن امسال درباره موضوع هایی مانند فقر، تجاوز، گروه های جنایتکار و فساد سیاسی ساخته شده اند.

ایران فیلمی در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن نداشت. تمام 22 فیلم ایرانی از جمله فیلم "شیرین" ساخته عباس کیارستمی که به این مسابقه ارائه شده بودند، رد شدند. فقط یک فیلم ایرانی بنام "ترانه تنهایی تهران" به کارگردانی سامان سالور در بخش جنبی پانزده روز با کارگردانان جشنواره کن، به نمایش درآمد.

سایر برندگانبنیسیو دل تورو، هنرپیشه آمریکایی

"جایزه بزرگ" جشنواره کن به ماتیو گارون، فیلمساز ایتالیایی، به خاطر فیلم گومورا اهدا شد. "جایزه ویژه هیئت داوران" این دوره هم به فیلم ایتالیایی "ایل دی وو" ساخته پائولو سورنتینو رسید. این دو فیلم به نقش مافیا در جامعه امروز ایتالیا پرداخته اند. ساندرا کورلونی"، بازیگر برزیلی فیلم "مسیر عبور" (Line of Passage) جایزه بهترین هنرپیشه زن را به خود اختصاص داد. بنیسیو دل تورو، هنرپیشه آمریکایی و برنده جایزه اسکار در فیلم "چه"، جایزه بهترین هنرپیشه مرد را از آن خود کرد. نوری بیلگه جیلان، فیلمساز از کشور ترکیه، به خاطر فیلم "سه میمون" به عنوان بهترین کارگردان این دوره شناخته شد. برادران ژان-پی یر و لوک داردن جایزه بهترین فیلمنامه را به خاطر فیلم "سکوت لورنا" از آن خود کردند. این فیلم درباره زن مهاجری است که برای اخذ تابعیت بلژیک، به ازدواج اجباری تن در می دهد. فیلم بریتانیایی "گرسنگی" ساخته استیو مک کوئین به عنوان بهترین فیلم اول داستانی یک کارگردان شناخته شد. جایزه برای "یک عمر فعالیت هنری" این دوره به کلینت ایستوود، کارگردان آمریکایی و کاترین دونوو، هنرپیشه فرانسوی، رسید. هیئت داوران فیلم "مگاترون" ساخته ماریان کریسون، فیلمساز رومانیایی، به عنوان بهترین فیلم کوتاه شناخت. هیئت داوران جشنواره کن امسال شامل نه نفر و ریاست آن با شون پن، هنرپیشه و کارگردان آمریکایی بود. 

نظرات 1 + ارسال نظر
ارتباط جمعه 10 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 05:27 http://www.ertebat.blogsky.com

سلام
ممنونم به خاطر لینک
قالب جدیدتون هم مبارکه .
ولی قالب قبلی حرفه ای تر به نظر می رسید .
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد