سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

زن‌ها فرشته اند؛ بازیگران متفاوت و کلیشه های ثابت

زن ها فرشته اند

دوره، دوره رونق سینمای عامه پسند است و تقریبا تمام فیلم های جدید که اکران شده اند، از کلیشه های رایج در فیلم های عامه پسند استفاده کرده اند. با این حال هنوز دو فیلم نسبتا موفق و خوش ساخت "دایره زنگی و "زن دوم" روی پرده سینماهای تهران است .

یکی از فیلم هایی که این روزها مورد توجه مخاطبان ایرانی است فیلمی است با نام "زن ها فرشته اند" به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی است.

فیلم حول محور خیانت و کلیشه زن پولدار و مرد فقیر و آس و پاس می گردد. زنی پولدار که عاشق شوهرش هست و نمایشگاه و خانه اش را به نام شوهرش کرده است، در یک مسافرت – که انجام نمی شود – پی به خیانت همسرش می برد و با همدستی یکی از دوستانش از علاقه همسرش به زنان استفاده کرده و نقشه ای می کشد تا ثروت خود را برگرداند و شوهرش را به همان مرد آس و پاس قبلی تبدیل کند.

معمولا در فیلم های ایرانی در دعواهای این چنینی که یک طرف پولدار و یک طرف بی پول است، فیلم به نفع بی پول به نتیجه رسیده و در پایان همه چیز به خیر خوشی تمام می شود و کسانی که با رفتار و گفتارشان روال عادی این زندگی به هم خورده، پشیمان می شوند، اما در این فیلم مرد آس و پاس به خاطر خیانتش در پایان فیلم مجازات هم می شود و زن ثروت خود را با لطایف الحیلی پس می گیرد .

شهرام شاه ‌حسینی در فیلم قبلی اش "کلاغ پر" نیز سراغ موضوعی کلیشه ای رفته بود. او در آن فیلمش زوج فیلم های عامه پسند ایران، محمدرضا گلزار و مهناز افشار را روبه روی هم قرار داد که این زوج، امتحان تجاری خود را پیشتر در فیلم تهمینه میلانی با نام "آتش بس" داده بود.

این بار شهرام شاه حسینی در فیلمش از بازیگران پیشین یا بازیگران مشابه آنها استفاده نکرده است. او سراغ بازیگرانی از جنس دیگر رفته است و اهمیت این فیلم برای نقد نیز از همین جا نشات می گیرد. به عبارت دیگر این فیلم را باید مانند پدیده ای مورد بررسی قرار داد.

در این فیلم بازیگرانی چون نیکی کریمی، محمدرضا شریفی نیا، امین حیایی، مهتاب کرامتی، لیلی اوتادی، لادن طباطبایی و مریم سلطانی بازی کرده اند که از میان آن ها نیکی کریمی و مهتاب کرامتی کم تر در فیلم های عامه پسند ظاهر می شوند.

امین حیایی نیز کسی است که سال گذشته با بازی در فیلم "شب" رسول صدر عاملی جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد. محمدرضا شریفی نیا هم از ستاره هایی است که در کارنامه اش از هر نوع فیلمی یافت می شود.

اگر بخواهیم ویژگی خاصی برای فیلم تازه شهرام شاه حسینی نام ببریم، باید همین موضوع را بگوییم، استفاده از بازیگران فیلم های جدی در فیلمی عامه پسند.

او که در فیلم قبلی اش به خاطر استفاده از زوج هنری گلزار – افشار وشباهت فیلمش با "آتش بس" مورد انتقاد قرار گرفته بود، این بار با حضور بازیگرانی متفاوت به تکرار کلیشه های فیلم های عامه پسند اقدام کرده است.

بازی ضعیف بازیگران را اگر به ضعف کارگردانی ربط ندهیم، می توانیم این پرسش را بپرسیم که چرا بازیگران خوبی چون نیکی کریمی و مهتاب کرامتی و امین حیایی نمی توانند در فیلمی این چنینی در حد و اندازه خود ظاهر شوند؟ شاید بازی در هر فیلمی نیاز به حداقلی از تجربه و شناخت شخصیت فیلم دارد که این بازیگران فاقد آن هستند.

به هر حال بازی های ضعیف و غیر قابل قبول از بازیگرانی که هر یک تجربه بازی های خوبی در کارنامه دارند، در کنار داستانی تکراری، فیلمی را ساخته است که اگرچه از اقبال تماشاگر برخوردار شده است، اما نتوانسته است جایی ویژه به فیلم و کارگردان و مهم تر از آن بازیگرانش بدهد.

منبع: http://bbc.co.uk/persian

نظرات 1 + ارسال نظر
خاتون سه‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:42 http://xatoun.blogfa.com

مرسی از مطلبتون. من لینک این مطلب رو تو وبلاگ خودم گذاشتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد