سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

نقدی بر موضع مسلط

 

کارگردان: پیت تراویس. فیلمنامه: بری لوی. موسیقی: آتلی اوروارسون. مدیر فیلمبرداری: امیر مکری. تدوین: ‏استوارت بیرد، ایگوالدی کاراسون، والدیس اسکارسدوتیر. طراح صحنه: بریجیت بروک. بازیگران: دنیس کواید[تامس ‏بارنز]، ماتیو فاکس[کنت تیلور]، فارست ویتاکر[هاوارد لویس]، برو سمک گیل[فیل مک کولاف]، ادگار ‏رامیرز[خاویر]، آیلت زورر[ورونیکا]، زوئی سلدانا[انجی جونز]، سیگورنی ویور[رکس بروکز]، ویلیام هرت[رئیس ‏جمهور اشتون]، جیمز له گروس[تد هینکین]، ادواردو نوریه گا[انریکه]، ریچارد تی. جونز[هولدن]، سعید ‏تغمائویی[سوارز]. 90 دقیقه. محصول 2008 آمریکا.

پیت تراویس کارگردان ایرلندی تبار سابقه ای طولانی و مثبت در تلویزیون دارد. بخش هایی از سریال جا زدن، ‏فرزندان دیگران، و هیئت منصفه را کارگردانی کرده و فیلم تلویزیونی هنری هشتم را نیز ساخته است. موضع مسلط یا دیگاه همان طور که از نامش پیداست به نمایش دیدگاه های مختلف از یک حادثه می پردازد. نوعی ‏بازی با روایت و زمان سینمایی در قالب فیلمی اکشن با پس زمینه مشکوک سیاسی که در هفته اول نمایش خود نزدیک ‏به 23 میلیون دلار در گیشه به دست آورده و می رود تا یکی از پر فروش های آغاز سال تازه میلادی شود. ‏

این فیلم نشان دهنده خلاقیت عواملی است که از یک قصه عامه پسند نه چندان تازه یک تریلر کوبنده ‏ساخته اند. ایده را با زدن رنگی از تروریسم و حوادث روز به روز کرده اند و با استفاده از ‏دیدگاه 8 نفر که طرح هر کدام از این دیدگاههای متفاوت زمانی تقریباً 10 دقیقه ای را به خود اختصاص داده اند، آن را بارها با اختلاف هایی جزئی از نظر زمانی روایت کرده اند و بر خلاف تصور تماشاگران به ورطه زیاده گویی یا ‏تکرار مکررات دچار نشده اند. ‏چکیده هدف نویسنده و کارگردان فیلم در پوستر آن نیز منعکس شده و قرار است تا با کنار هم گذاشتن این 8 روایت به ‏هویت سو قصد کنندگان و طرح کلی نقشه ترور دست پیدا کنیم.

ژانر: اکشن، درام، مهیج.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد