سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

نگاهی به کن

شصتمین و یکمین دوره جشنواره فیلم کن پایان یافت. مهمترین رویداد سینمایی اروپا که در طول نزدیک به دو هفته میزبان مشهورترین کارگردانان و ستاره های سینما از سراسر جهان است. کن علاوه بر اینکه بهترین فرصت برای نمایش آثار معتبر سینمای جهان در سال است، برای طراحان لباس نیز مجالی است که تازه ترین محصولات خود را از طریق ستاره های سینما عرضه کنند.

رابین رایت پن و شون پن. شون پن امسال رئیس هیات داوران جشنواره کن است.

انوئل دی الیویرا، کارگردان نود و یک ساله پرتغالی، نخل طلایی افتخاری دریافت کرده است.

ونیکا بلوچی، ستاره سینمای ایتالیا و مارکو تولیو جوردانو، کارگردان فیلم "یک داستان ایتالیایی".

وئینیت پالترو، هنرپیشه برنده اسکار آمریکا برای تبلیغ فیلم جدیدش "دو عاشق" در کن حضور دارد.

نجلینا جولی، هنرپیشه سرشناس و کلینت ایستوود، بازیگر و کارگردان برنده اسکار در شصت و یکمین دوره جشنواره کن با فیلم "معاوضه" حضور دارند.

سپایک لی، کارگردان آمریکایی با فیلم "معجزه در سنت آنا" در جشنواره حضور دارد. فیلم درباره حضور فراموش شده سربازان آفریقایی-آمریکایی در جنگ جهانی دوم است. وی در انتخابات آینده آمریکا از ؛باراک اوباما؛ حمایت کرده است.

"سیزده یار اوشن" با حضور بازیگران این فیلم به نمایش در آمد. جورج کلونی، برد پیت و اندی گارسیا سه بازیگر بازیگر اصلی این فیلم هستند که در دو فیلم قبلی این رشته فیلمها نیز حضور داشتند.

یلم "شب مال ماست" با بازی اوا مندس هم از دیگر فیلمهای پرطرفدار آمریکایی بود که در کن به نمایش در آمد.  رابرت دووال و خواکین فینیکس از دیگر بازیگران "شب مال ماست" بودند که در کن حضور داشتند.

عباس کیارستمی هم مطابق معمول سالهای اخیر کن از میهمانان ویژه این جشنواره بود. ظاهرا قرار است ژولیت بینوش (عکس) بازیگر فرانسوی در فیلمی با کیارستمی همکاری کند.

ینمای ایران نماینده دیگری نیز داشت؛ نیکی کریمی که یکی از اعضای هیئت داوران فیلمهای کوتاه بود.

ین زوج مشهور هالیوود از خبرسازترن میهانان شصتمین دوره بودند. برد پیت با " سیزده یار اوشن" و آنجلینا جولی با فیلم "دریا دل" به کن آمده بودند.

ا آنکه فعالیت سینمایی شارون استون، بازیگر آمریکایی در سالهای اخیر کمتر شده است، اما او در بیشتر جشنواره های سینمایی دیده می شود.

گاهی به تاریخچه کن

نخستین دوره جشنواره فیلم کن در سپتامبر 1939 برگزار شد، اما پس از آن تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد این جشنواره متوقف ماند. در دهه 1950 میلادی زمان برگزاری جشنواره از ماه سپتامبر به آوریل تغییر یافت و از سال 1955 نخل طلا به عنوان جایزه اصلی جشنواره کن معرفی شد. موقعیت جشنواره کن در سالهای 1960 در جهان فرهنگ و هنر تثبیت شد و از آن زمان به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی - هنری شناخته می شود. برنامه های این جشنواره از هفت بخش اصلی تشکیل شده است: مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، سینه فونداسیون ( مسابقه فیلمهای کوتاه)، هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و بازار فیلم. امسال عباس کیارستمی فیلمساز مطرح ایرانی ریاست هیئت داوران بخش دوربین طلایی را که به اولین ساخته یک فیلمساز اهدا می شود، به عهده دارد.

بخش مسابقه

فیلمهایی که در بخش مسابقه به نمایش در می آیند نامزد دریافت نخل طلا، جایزه اصلی جشنواره هستند. معمولا حدود بیست به بخش مسابقه راه می یابند. بردن نخل طلا تاثیر بسزایی در فروش فیلم برنده در نمایش عمومی اش خواهد داشت. سال گذشته مایکل مور برای ساخت مستند جنجال برانگیز فارنهایت 11/9 نخل طلا را بدست آورد. سینمای ایران یک بار در سال 1997 برای فیلم طعم گیلاس ساخته عباس کیارستمی به این جایزه دست یافت. رومن پولانسکی، لارس فون تریه، امیر کوتسوریتسا، ویم وندرس، کوئنتین تارانتینو، جوئل کوئن و دیوید لینچ از برندگان دیگر نخل طلا در سالهای اخیر بوده اند. امسال کارگردانان بزرگ مستقل سینما از جمله گاس ون سانت، لارس فون تریه، ویم وندرس و جیم جارموش امسال برای ربودن جایزه برتر جشنواره کن به مصاف یکدیگر می روند.

بخش خارج از مسابقه
 
تعداد زیادی از فیلمهای سینمایی بلند در بخش خارج ار مسابقه به نمایش گذاشته می شوند و این فیلمها معمولا فیلمهایی هستند که از سوی هیئت انتخاب برای بخش مسابقه برگزیده نمی شوند، اما از نظر مسئولان جشنواره کن شایستگی شرکت در این جشنواره را دارند. یکی از برنامه های بخش خارج از مسابقه نمایش بخشهای تدوین نشده فیلمهای در حال تولید کارگردانهای مطرح سینماست. برای مثال در جشنواره سال 2002 بخشهایی از فیلم دار و دسته های نیویورک ساخته مارتین اسکورسیزی به نمایش در آمد. سال گذشته فیلم پنج ساخته کیارستمی در این بخش به نمایش در آمد.
 
رویدادهای جانبی جشنواره

بخش "نوعی نگاه" برای نخستین بار در سال 1978 برگزار شد و به معرفی آثار برجسته سینمای جهان اختصاص دارد. این بخش غیر رقابتی است. بسیاری از فیلم های ایرانی در این بخش به نمایش در آمده اند. امسال نیز فیلم یک شب اولین ساخته بلند نیکی کریمی بازیگر مشهور سینمای ایران در این بخش حضور خواهد داشت. "سینه فونداسیون" که به مسابقه فیلمهای کوتاه اختصاص دارد در سال 1998 به برنامه های جشنواره کن اضافه شد. حدود پانزده فیلم کوتاه از سراسر جهان که عموما توسط دانشجویان مدرسه های فیلم ساخته شده، توسط جشنواره انتخاب می شوند. این بخش هیئت داوری جداگانه دارد و سه جایزه به فیلمهای برگزیده اهدا می شود.

منتقدان و کارگردانان

بخش "هفته منتقدان" به عنوان قدیمی ترین بخش جانبی جشنواره کن در سال 1962 پایه گذاشته شد و توسط انجمن منتقدان فیلم فرانسه اداره می شود. این بخش به معرفی آثار فیلمسازان جدید جهان می پردازد. بخش " دو هفته کارگردانان" در سال 1968 همزمان با اعتصابهای سراسری فرانسه که منجر لغو برگزاری جشنواره کن در آن سال شد، آغاز به کار کرد. این بخش به رادیکال ترین بخش جشنواره کن مشهور است و به معرفی فیلمهای بلند و کوتاه فیلسمازان جهان می پردازد. امسال از سینمای ایران، فیلم جزیره آهنی ساخته محمد رسول اف و با بازی علی نصیریان در این بخش به نمایش در می آید.

بازار فیلم

"مارش دو فیلم" و یا بازار فیلم از دیگر بخشهای اصلی جشنواره فیلم کن است. بازاریاب ها و پخش کننده های فیلم از سراسر دنیا برای خرید، فروش و گرفتن اجازه پخش جهانی فیلم به کن می آیند. این بازار در نوع خودش مهمترین و بزرگترین بازار فیلم جهان محسوب می شود. برای شرکت در این بخش گزینشی وجود ندارد و هر کسی با پرداخت حق ثبت نام اجازه پیدا می کند در این بازار فیلمش را عرضه کند و یا حق پخش فیلم را بخرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد