سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

گرامیداشت فریدون گله در خانه سینما

سیروس الوند در بزرگداشت گله: بیش از مرگ، از انزوایش آزرده ام


سینمای ما - خانه سینما در دومین سالگرد درگذشت فریدون گله (کارگردان تاثیرگذار موج نوی سینمای ایران) میزبان جمعی از سینماگران و منتقدان بود. در این مراسم سیروس الوند به عنوان اولین سخنران درباره فریدون گله و آشنایی خود با او گفت: من بیش از آنکه از مرگ فریدون متاسف شوم از انزوای او آزرده شدم. آن زمان من سناریویی با عنوان <حیدر> برای او نوشته بودم و در اولین برخوردم دیدم با یک پدیده مواجهم.

الوند، گله را از منظر سینمایی همچون امیر نادری و از نظر فیلمسازی شبیه رضا میرلوحی دانست و گفت: این کارگردان‌ها می‌توانستند جریان سومی را تشکیل دهند که اعتبار سینمای ایران را موجب شوند. وی ساخت فیلم <کندو> را برای ماندگاری فریدون گله کافی دانست. علی معلم هم در این مراسم طی سخنانی گفت: تاریخ قضاوت دیگری در مورد فریدون گله خواهد کرد. همین که امروز عده‌ای به یاد او هستند حاکی از بزرگ بودن اوست. فریدون جیرانی دیگر کارگردان حاضر در این مراسم بود که ضمن اشاره به کارنامه فیلمسازی فریدون گله گفت: گله از سال 1347 به یک دیالوگ‌نویس قهار فیلمفارسی مبدل شد و به خصوص بعد از فیلم <کافر> بین تهیه‌کنندگان مطرح شد.

همچنین در بخش دیگر مراسم جواد طوسی، <کندو> را یکی از 10 فیلم برتر تاریخ سینمای ایران دانست و این فیلم را به همراه دو فیلم <کافر> و <زیر پوست شب> جزو شاخص‌ترین آثار سینمای خیابانی به حساب آورد.

بعد از صحبت‌های طوسی، علیرضا رئیسیان طی سخنانی گفت: فریدون گله از جریان فیلمسازی تجاری و متکی به دولت فاصله داشت و به معنای واقعی یک سینماگر مستقل بود. همچنین در انتهای مراسم غلا‌معباس فاضلی سخنانی را مطرح کرد و پسرخاله فریدون گله نامه‌ای را خواند که مادر گله نوشته بود.

منبع: http://www.cinemaema.com/NewsArticle2729.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد