سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

سینما و هنر هفتم

سینما از نگاهی دیگر

نامزدهای اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن

امسال با رویارویی دو بازیگر بریتانیایی، هلن میرن و جودی دنچ، و نیز مریل استریپ که بانوی اول پرده سینما در آمریکا لقب گرفته است، رقابت بر سر جایزه اسکار بهترین بازیگران زن در میان بانوان هنرمند دارای اسم و رسم در جریان است. در این رقابت، "عروس همیشگی اسکار" یعنی کیت وینسلت و پنه لوپه کروز که برای نخستین بار نامزد دریافت اسکار شده پرچم نسل جوان را به دوش می کشند.
هرچند که نامزدی کروز برای دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن ممکن است برای کسانی که نخستین بار در فیلم ماندولین کاپیتان کرولی با چهره او آشنا شدند تعجب آور باشد، اما طرفداران او در اسپانیا او را طور دیگری می شناسند.
این بازیگر 32 ساله در کشور خودش از همان نخستین فیلمی که در سال 1992 در آن بازی کرد - یعنی فیلم کمدی اروتیک خامون، خامون - در حد و اندازه یک ستاره ظاهر شد. او متولد مادرید است. والدینش مغازه دار و آرایشگر بودند. خود او هم تا پیش از آنکه به بازیگری علاقمند شود، در رشته باله تعلیم می دید.
چهره زیبای مدیترانه ای او هواخواهان بسیاری داشت اما استعدادش تا موقعی که در فیلم گوشت زنده به کارگردانی پدرو آلمودووار بازی نکرده بود کشف نشد.
فیلم چشمانت را باز کن به کارگردانی آلخاندرو آمنابار تحسین بیشتری را برای او به همراه آورد. اما با بازی در نقش راهبه در فیلم همه چیز درباره مادرم به کارگردانی آلمودووار بود که توجه هالیوود به او جلب شد.
با رفتن به آمریکا دوستان سرشناسی - از جمله تام کروز - پیدا کرد. با تام سر صحنه فیلم وانیلا اسکای (نسخه آمریکایی چشمانت را باز کن) و موقعی که رابطه اش با نیکول کیدمن شکراب شده بود، آشنا شد. رفتن به آمریکا در شهرتش موثر بود اما برای بهبود استعدادش فایده ای نداشت. بازی و صحبت کردنش به زبان انگلیسی قانع کننده نبود و کارش به بازی در نقشهای تزئینی در فیلمهایی مانند Blow و صحرا کشید.
شوخی روزگار با او این بود که با بازگشت به اسپانیا و همکاری مجدد با آلمودووار در نقش مادری گرفتار که سعی دارد با گذشته اش کنار بیاید موفق شد به نامزدی جایزه اسکار دست یابد.

جودی دنچ نیز در طی نیم قرن فعالیت بازیگری 9 بار جایزه بفتا را دریافت کرده است. جودی دنچ با جایزه اسکار بیگانه نیست. در واقع او نیز مانند رقیبش مریل استریپ از چهره های همیشگی اسکار است و در کمتر از یک دهه شش بار نامزد دریافت این جایزه بوده است.
در یکی از این بارها، او در سال 1999 اسکار بهترین بازیگر نقش دوم زن را برای نقش کوتاه ملکه الیزابت اول در فیلم شکسپیر عاشق گرفت. او در کشور خود، بریتانیا، از گذشته های دور مشهور بوده اما در هالیوود شهرت، نسبتا دی به سراغ این بازیگر 72 ساله آمد.
جودی دنچ که در شهر یورک و درخانواده ای هنرمند به دنیا آمده، در طی نیم قرن فعالیت بازیگری 9 بار جایزه بفتا را دریافت و در سال 2005 جایزه همراه افتخاری را دریافت کرده در روی صحنه تئاتر نیز بازیگر درجه اولی است.
او اولین جایزه اسکارش را در سال 1998 بخاطر ایفای نقش ملکه ویکتوریا در فیلم خانم براون گرفت. و برای فیلمهای شکلات،آیریس و خانم هندرسون تقدیم می کند نیز نامزد دریافت جایزه شد. اما جالب اینکه او نه بخاطر این نقشهای مهم بلکه بخاطر ایفای نقش M در فیلمهای جیمز باند مورد توجه تماشاگران قرارمی گیرد.

هلن میرن نخستین انتخاب کارگردان این فیلم استیون فریرز برای ایفای نقش ملکه بود.
دیم هلن میرن آنقدر برای ایفای نقش ملکه الیزابت دوم جایزه گرفته که نگرفتن بالاترین جایزه سینمایی توسط او می تواند به اندازه موقعی که در مراسم سال گذشته فیلم تصادف جایزه بهترین فیلم را از چنگ کوه بروکبک در آورد تکان دهنده باشد.
این بازیگر 61 ساله که در بریتانیا بخاطر بازی در نقش کارآگاه جین تنیسون در سریال تلویزیونی مظنون اصلی شناخته شده است تاکنون هیچگاه جایزه اسکار را نبرده است. او تا به حال دوبار بخاطر بازی در فیلمهای گاسفورد پارک و جنون شاه جورج - که در آن نقش ملکه شارلوت را بازی کرد – نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش دوم زن شده است.
او همسر یک کارگردان آمریکایی به نام تیلر هکفورد است که فیلمهای افسر و جنتلمن و ری را ساخته است. آنها در لس آنجلس زندگی می کنند که خیلی با ویندزور (محل اصلی زندگی ملکه بریتانیا) فرق دارد.

مریل استریپ تا به حال دوبار جایزه اسکار را برده است. وی که اسکار همیشه به او روی خوش نشان داده برای ایفای نقش میراندا پریستلی سردبیر یک مجله مد زنان در فیلم شیطان پرادا می پوشد برای چهاردهمین بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. اعتبار استریپ بر مبنای توانایی ناخودآگاه او برای قرارگرفتن در قالب نقشهایش بناشده است. اما برای این بازیگر 57 ساله هر لقبی جز آنچه در این فیلم به او داده اند برازنده است. او که مادر چهار فرزند است به خاکی بودن شهرت دارد و مورد علاقه و محبت کارگردانان و سایر بازیگران است.
او تا به حال دوبار جایزه اسکار را برده است. بار اول در سال 1979 برای فیلم کریمر علیه کریمر جایزه بهترین بازیگر نقش دوم را برد و و سپس در سال 1983 برای بازی در فیلم انتخاب سوفی جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی را گرفت.

وینسلت جوانترین بازیگر زنی است که نامزد پنج اسکار شده است. با آنکه کیت وینسلت که عروس اسکار لقب گرفته، برای پنجمین بار نامزد دریافت اسکار شده، هنوز این جایزه را نبرده و بردن اسکار سال 2007 هم برای او دور از دسترس به نظر می رسد.
در فیلم بچه های کوچک به کارگردانی تاد فیلد، وینسلت بازی قدرتمندانه دیگری در نقش یک مادر سرخورده حاشیه نشین ارائه داده است. لهجه آمریکایی را به خوبی تقلید کرده و بار دیگر نشان داده است که چرا به عقیده بسیاری بهترین بازیگر نسل خود به شمار می رود.
این بازیگر 31 ساله از همان زمان که در سال 1994 در نخستین فیلمش موجودات بهشتی به کارگردانی پیتر جکسون ظاهر شد همواره بازیهای قدرتمندانه ای داشته است. در اصل موفقیت او در منطق و احساس به کارگردانی آنگ لی که برای بازی در آن برای نخستین بار نامزد دریافت اسکار شد حاکی از آن بود که او هم مانند هلنا بونم کارتر در نقشهای تاریخی جا خواهد افتاد.
وی با فیلم تایتانیک وینسلت قدم به هالیوود گذاشت. بار دیگر نامزد دریافت اسکار شد و در آن هنگام جوانترین بازیگری بود که تا آن موقع دوبار نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.
در سال 2001 بار دیگر با فیلم آیریس نامزد اسکار شد. او در این فیلم با جودی دنچ که رقیب او در اسکار بود همبازی شده بود. در سال 2005 هم بار دیگر با فیلم آفتاب ابدی ذهن بی عیب نامزد اسکار شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد